48 uur Brussel (10-12 oktober 2019)

Gepubliceerd op: 16 oktober 2018 16:10

Werkbezoek Europa

In het Huis van de Nederlandse Provincies te Brussel (website) werden op woensdagavond de vier Randstedelijke provincies (Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Flevoland) welkom geheten door Mariëtte Pennarts, gedeputeerde van Utrecht, voor het werkbezoek Europa. Voordat de provincies konden genieten van een heerlijk 'Randstad Diner' gaf Tony Agotha, lid van het kabinet van Eerste Vicevoorzitter van de Europese Commissie Frans Timmermans, een keynote speech over de stand van Europa.

De donderdag bestond uit een inhoudelijk programma met een Crash Course Europa, en pitches over het meerjarig financiële kader, regionale ontwikkeling, innovatie & industrie, landbouw & water, gezonde leefomgeving en bereikbaarheid. De paneldiscussies gingen o.a. over de BREXIT en de toekomst over het Cohesiebeleid. Tijdens de parlementair gesprekscarrousel konden de deelnemers in gesprek met Europarlementariërs . Dit informatieve en leerzame programma werd begeleid door Statenlid Johan van Slooten als dagvoorzitter.

Nu we er toch zijn

Voorafgaand aan het IPO-jaarcongres, was er een mooie gelegenheid voor diverse partijen om weer eens bijeen te kunnen komen, waaronder het portefeuillehouders overleg P&O en de Algemene Vergadering van het IPO (AV). In het portefeuillehoudersoverleg P&O werden onder andere besproken: de stand van zaken omtrent de CAO-onderhandelingen, de WNRA (wet normalisering rechtspositie ambtenaren) en de ambities ten aanzien van het functiehuis.
In het AV werd onder andere gesproken over het te maken Overdrachtsdocument voor de Statenleden van de volgende periode, over de rollen en verantwoordelijkheden van de leden van het AV in IPO verband.

Sociale avond

De sociale avond begon op een bijzondere locatie in een monumentaal pand; Concert Noble, met volop gelegenheid om provincie-breed te netwerken.
Aansluitend, op een tweede locatie, de inmiddels traditionele Brabantse nazit. Na een afscheidslied voor Commissaris van de Koning de heer Remkes, kwamen alle volksliederen van de provincies voorbij.
Toen vite vite naar het hotel, want de volgende dag werd eenieder om 8.00 uur bij het comité van de regio's verwacht, voor het IPO-jaarcongres.

IPO-Jaarcongres

Het jaarcongres, dit keer in Brussel, had als titel 'Europa van de regio's, kies uw toekomst'. De inleidende sprekers, waaronder Karl-Heinz Lambertz ,president van het Europees Comité van de Regio's, Theo Bovens, voorzitter van het Interprovinciaal Overleg, Wim van de Donk, voorzitter van het Huis van de Nederlandse Provincies in Brussel, Hans de Boer, voorzitter van de ondernemersorganisatie VNO-NCW en vicevoorzitter van de Sociaal Economische Raad en Frans Timmermans, eerste vicevoorzitter van de Europese Commissie en Eurocommissaris voor betere regelgeving wisten te boeien waarna diverse workshops, zoals
- een kleine en bescheiden unie !?, (over regelgeving & subsidiariteit);
- slim op weg naar 2030! (over duurzame en slimme mobiliteit);
- Noord-Nederland neemt (Ene)ReGIE in eigen regio;
- Europees Economisch Beleid (over Structuurfondsen & economie);
- niet grenzen aan de groei maar groeien aan de grens (over grensoverschrijdende samenwerking);
- de toekomst van het GLB over Landbouw & natuur;
zorgden voor een waardige, inhoudelijke afsluiting van een leerzame 48 uur.

Meer lezen: kijk hier

IPO congres 2018