Besluit Oostvaardersplassen

Gepubliceerd op: 13 juli 2018 08:07

Provinciale Staten van Flevoland hebben besloten dat het advies van de Commissie Van Geel dient als beleidskader voor het beheer van de Oostvaardersplassen. Kern is de versterking van het landschap en de natuurwaarden en uitbreiding van mogelijkheden tot recreatie.

Stemming
Een meerderheid van de twaalf politieke fracties in de Staten onderschreef grotendeels de beheeradviezen van de commissie onder leiding van oud-staatssecretaris Pieter van Geel. Het advies kwam na een strenge winter waarin vele dieren bezweken. Dat mag nooit meer gebeuren, vinden alle Flevolandse politieke partijen.

Maatregelen
Van de 1880 hectare open gebied wordt 500 hectare onder water gezet en wordt 300 hectare aan bosschages geplant, om te komen tot een gevarieerd en halfopen landschap.
Het aantal grote grazers wordt teruggebracht tot 1100 om de variƫteit aan vegetatie weer te laten toenemen. Vanaf 2019 blijft de populatie op maximaal 1500 grote grazers.
Dit betekent dat nog dit jaar de kuddes moeten worden verkleind met minimaal 980 edelherten en 180 konikpaarden. Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden die worden verkend in een onderzoek in opdracht van de provincie.

Hier kunt u het debat nog eens naluisteren.