De Flevolandse Provinciale Staten kiest voor in vrijheid spreken, debatteren en stemmen

Gepubliceerd op: 24 februari 2023 14:02

Tijdens de Statenvergadering op 22 februari is door de huidige en nieuwe Statenleden een nieuwe Flevolandse collectieve norm tegen grensoverschrijdend handelen ondertekend. Dat gebeurde door alle fractievoorzitters en een vertegenwoordiger namens de burgerleden. Het is een bijdrage aan een weerbaar bestuur.

Ondertekend bord collectieve norm tegen agressief gedrag

De Flevolandse collectieve norm tegen grensoverschrijdend handelen luidt als volgt:
'In de Flevolandse Provinciale Staten kruisen we de politieke degens respectvol met elkaar.
Dat betekent:
1. Agressie en intimidatie horen niet bij ons werk als Statenlid en burgerlid van Flevoland. Dit grensoverschrijdend gedrag accepteren wij niet.
2. We mogen het met elkaar politiek oneens zijn, maar (verbale) agressie of bedreigingen, online en offline, zijn nooit de oplossing. Dit gedrag mag nooit ons functioneren en besluitvorming beïnvloeden.
3. Onze gezondheid, die van onze omgeving en het goed functioneren van de democratische rechtsstaat staan voorop.
4. Wij melden incidenten daarom altijd. Door te melden en te registreren willen we leren van de incidenten.'