Flevo-Academy: Over de kansen voor samenwerken in Flevoland

Gepubliceerd op: 12 december 2018 09:12

In november vond de allereerste Flevo-Academy plaats. Ruim zestig raads- en Statenleden uit de hele provincie kwamen in het provinciehuis bijeen om te netwerken en meer te leren over regionale samenwerking en het instrument rapporteurschap. Het bovenliggende doel: de onderlinge samenwerking binnen de provincie te bevorderen. Want wie zijn de andere raads- en Statenleden eigenlijk? En wat hebben zij in hun portefeuille?

Vicevoorzitter van Provinciale Staten Peter Pels opende de avond. "Flevoland is een echte schakelprovincie. Samenwerking zit dan ook in onze genen. Opvallend is dat in Flevoland vooral veel over de provinciegrenzen heen wordt samengewerkt, waar men elkaar binnen de provincie wat minder opzoekt. "

Flevoland kan volgens Pels dan ook zeker profiteren van Flevolandse samenwerking. "Door elkaar te verrijken met verfrissende perspectieven en tegengeluiden, staan we samen sterker."

Burgemeester van Opmeer Gertjan Nijpels en Matthijs van der Horst (gemeente Hoorn) presenteerden het Pact van Westfriesland. Zeven gemeenten in die regio werken al een flink aantal jaren intensief samen om hun positie te versterken. Het advies aan de aanwezige Flevolanders: durf gezamenlijke regionale samenwerking te proberen, versterking van die samenwerking gaat wel stapje voor stapje.

Flevo academy 3

Henk Boshove, de tweede spreker, nam de aanwezigen mee in het hoe en wat van samenwerken in Flevoland. Hij benadrukte: "Je moet niet alleen weten waar je met elkaar wilt samenwerken, het is net zo belangrijk om te weten op welke terreinen je niet wilt samenwerken." Er zijn immers genoeg thema's om op samen te werken. De zaal noemde onder meer omgevingsvisie, energie en zorg als voorbeelden waar energie op zat.

Ook was er tijd voor informeel overleg en ontspanning. Tijdens het diner gingen de raads- en Statenleden fanatiek aan de slag met de netwerk-bingo. Denise van der Sluijs (raadslid Noordoostpolder) wist als eerste haar blaadje vol te krijgen. Als bingo-winnaar werd aan haar het speciaal-ontworpen Flevo-Academy-Kwartet uitgereikt. Van alle zes gemeenten en de provincie zijn de burgemeester of commissaris van de Koning, coalitie, fractievoorzitters en de vlag te vinden in dit kwartet.

Om de samenwerking te bevorderen heeft de griffie van Almere een overzichtspagina met contactgegevens van alle raads- en statenleden in de provincie gemaakt. Deze is te vinden via https://gemeenteraad.almere.nl/flevoland/.

Flevo academy 4