Flevoland laat jongeren kennismaken met provinciale politiek

Gepubliceerd op: 29 november 2018 14:11

Provinciespel 1

Vanaf januari kunnen klassen van Flevolandse middelbare scholen en MBO's op bezoek in de Statenzaal. In samenwerking met ProDemos biedt de provincie Flevoland het Provinciespel aan. Spelenderwijs maken jongeren zo kennis met provinciale politiek.

Het provinciespel maakt gebruik van een plattegrond van Flevoland, die middenin de statenzaal ligt. Leerlingen krijgen ingewikkelde keuzes voorgelegd: kiezen ze voor snel internet of windmolens, en waar gaat dan het meeste geld naartoe? Om deze keuzes te maken, richten ze zelf een politieke partij op.

Al spelende ervaren ze hoe een democratische samenleving werkt. Jongeren leren, net als politieke partijen, de juiste argumenten te gebruiken, samen te werken met andere partijen en te overleggen om consensus en een meerderheid over hun voorstel te krijgen. Hoe zorg je dat je anderen overtuigt dat er toch echt een bedrijventerrein moet komen in plaats van windmolens, of andersom?

De Provincie biedt het spel aan naar aanleiding van het initiatiefvoorstel educatieprogramma dat werd aangenomen in de Provinciale Statenvergadering van 19 september 2018. Het educatieprogramma bestaat uit meerdere pilots om te bezien hoe de onderwerpen democratie en rechtsstaat voor het voetlicht van jongeren kan worden gebracht. Initiatiefnemer Margriet Papma (D66) is dan ook blij dat het Provinciespel ook in Flevoland wordt aangeboden: "Door het Provinciespel te spelen kun je zelf de provincie inrichten, zo weet je meteen wat de provincie voor jou doet".

Karen van der Ploeg (trainee) houdt zich bezig met het vormgeven van het educatieprogramma. "De democratie in het algemeen, en provinciale politiek in het bijzonder zijn onderwerpen die misschien maar weinig leven onder jongeren. Het is goed dat de provincie Flevoland hier aandacht aan schenkt, en de politiek op een begrijpelijke en vooral ook leuke manier dichterbij de jongeren brengt."

Dat bleek ook tijdens het Provinciaal Jeugddebat vorige week, waarbij Flevolandse jongeren in debat gingen met statenleden over jongeren & politiek. De debatterende jongeren gaven aan echt meer te willen leren over hoe de politiek en de provincie werkt. "Daar kunnen we zelf ook goed aan meewerken" gaf een van de deelnemers aan bij de statenleden.

De Provincie gaat dan ook experimenteren met verschillende werkvormen om zoveel mogelijk jongeren te bereiken. Ook Amanda Kost (Statengriffier) is enthousiast: "Het plezier spat ervan af, de ideeën stromen, de betrokkenheid is voelbaar. Ik gun iedereen deze manier van kennismaken met de kracht van democratie".

Ben jij of ken jij iemand die het Provinciespel met zijn of haar klas moet komen spelen in het Provinciehuis? Inschrijven (door docenten) kan via de website van Prodemos. Heb je nog andere ideeën voor de Provincie? Stuur dan een e-mail naar Karen.

Provinciespel 2

Provinciespel Overijssel