Hoe kan ik inspreken in een commissie?

Gepubliceerd op: 04 april 2018 12:04

Iedereen mag inspreken in een commissievergadering. Aanmelden hiervoor is noodzakelijk. Er gelden enkele spelregels.

Spelregels

De spelregels voor het inspreekrecht staan in het Reglement van Orde, artikelen 21 en 28. U kunt alleen inspreken over een onderwerp dat op de agenda staat. Voor insprekers is er maximaal 20 minuten per vergadering beschikbaar. Bij meer dan 4 insprekers wordt de beschikbare tijd verdeeld over het aantal insprekers.

Aanmelden om in te spreken

Via de kalender  op de website van Provinciale Staten, vindt u welke onderwerpen er geagendeerd staan voor de commissies.
Als u wilt inspreken bij één van de onderwerpen, meldt u dat vooraf aan de griffie. Dit kan tot uiterlijk een half uur voor het begin van de vergadering.

Alternatief voor inspreken

Als alternatief voor persoonlijk inspreken, kunt u ook uw verhaal op schrift zetten en naar de griffie toesturen. De griffie zorgt er dan voor dat uw tekst wordt verspreid onder Provinciale Staten. Dit gebeurt middels de Lijst Ingekomen Stukken. Deze lijst wordt elke donderdag gepubliceerd.

Meer informatie evenals andere alternatieven vindt u hier