Informateur Bas Jan van Bochove presenteert zijn eindadvies. Bespreking volgt in Provinciale Staten op 20 maart.

Gepubliceerd op: 15 maart 2018 10:03

Informateur overhandigt rapport aan voorzitter
Informateur Bas Jan van Bochove overhandigt het rapport Veters Strikken, in bijzijn van de griffier, aan de voorzitter

Vanmorgen 15 maart overhandigde informateur Bas Jan van Bochove zijn eindrapport 'Veters Strikken' aan de
voorzitter van Provinciale Staten van Flevoland, Leen Verbeek. Aansluitend vond er een persconferentie plaats.

Lees: Persbericht Advies informateur

Belangrijkste aanbeveling

Zijn belangrijkste aanbeveling luidt een coalitie te vormen die een meerderheid kent in Provinciale Staten.
Hij beveelt na zijn gesprekken met de 12 fracties aan een coalitie te vormen uit de fracties VVD, CDA, CU, D66 en PvdA.
Het nieuwe college zou moeten bestaan uit drie fulltime gedeputeerden en twee gedeputeerden die voor 0,75 FTE worden
aangesteld.

Coalitieakkoord plus

Een volgend advies is het bestaande coalitieakkoord te handhaven met het toevoegen van een aantal accenten.
De huidige portefeuille Financiën, klimaat en energie etc. zal worden verdeeld. Er zal een inhaalslag dienen te worden
gemaakt op een aantal dossiers daaruit.

Veters strikken

Besteedt meer tijd en aandacht aan de onderlinge verhoudingen en omgangsvormen in PS en tussen GS en PS luidt een volgende aanbeveling.
Een vorm van wederkerigheid is daarin van belang. Het gesprek zal daar binnenkort verder over worden gevoerd.

Hoe nu verder?

De heer Van Bochove adviseert af te zien van de benoeming van een formateur.
Partijen hebben namelijk in deze fase overeenstemming bereikt over de samenstelling college, programma en portefeuilles.
Provinciale Staten bespreken het eindrapport 'Veters Strikken' op 20 maart Provinciale Staten.