Provinciaal Jeugddebat 2 november 2020

Gepubliceerd op: 27 oktober 2020 10:10

Op maandag 2 november om 13.30 uur zitten een twintigtal jongeren en Niek Beenen (Statenlid Forum voor Democratie), Bryant Heng (Statenlid ChristenUnie) en Arief Khedoe (Statenlid DENK) klaar om met elkaar in gesprek te gaan over allerlei actuele Flevolandse thema's. Het belooft een spannende debatmiddag te worden, waarbij het publiek actief wordt betrokken. Meekijken kan via het YouTube-kanaal van de Nationale Jeugdraad.

Met het Provinciaal Jeugddebat kunnen jongeren van 12 tot 18 jaar kennismaken met de provinciale politiek. Voor de provincie is het een goede manier om jongereninput te krijgen.
Hoewel het geen debatwedstrijd is, wordt na afloop van het Provinciaal Jeugddebat een groep deelnemers geselecteerd om mee te doen aan het Nationaal Jeugddebat 2021. Deze Flevolandse jongeren worden klaargestoomd om tijdens de nationale ronde te debatteren met bewindspersonen uit de Tweede Kamer.

Hoewel de jongeren nu niet de ervaring hebben van een bezoek aan het Provinciehuis en een 'live' ontmoeting met de politici, zijn de ervaringen met een online jeugddebat tot nu toe heel positief gebleken. Zo ook tijdens het Nationaal Jeugddebat dat afgelopen zomer plaatsvond. Dit jeugddebat is - net als de aankomende provinciale ronde - terug te vinden op het YouTube-kanaal van de Nationale Jeugdraad.