Regenboogprovincie Flevoland viert haar eerste verjaardag

Gepubliceerd op: 08 oktober 2018 16:10

Een jaar geleden besloten Provinciale Staten Flevoland uit te roepen tot Regenboogprovincie. "Het gaat er vooral om dat we iedereen gewoon accepteren zoals hij of zij is," sprak initiatiefneemster Leonie Vestering van Partij voor de Dieren toen*.

Provinciale Staten nam op initiatief van Partij voor de Dieren, GroenLinks, D66, 50Plus en Senioren+Flevoland op 27 september 2017 de motie aan die Flevoland tot Regenboogprovincie benoemde. De motie vraagt om sociale acceptatie, veiligheid en gelijke behandeling van lesbische, homoseksuele, biseksuele en trans- en interseksuele mensen in Flevoland te stimuleren. "Dat zullen wij in beleid vooral proberen vorm te geven," aldus Vestering.

Ook wordt in de motie verzocht de samenwerking aan te gaan met de doelgroep en haar belangenorganisaties. LHBTI's en belangenorganisaties zoals het COC en het Bureau Gelijke Behandeling Flevoland worden daarom betrokken bij het verkennen, opstellen en uitvoeren van beleid en de daaruit voortvloeiende activiteiten.

"Flevoland mag zich nu al een jaar lang regenboogprovincie noemen. Een felicitatie waard lijkt me," vindt Commissaris van de Koning Leen Verbeek. "Samen maken we ons sterk voor diversiteit, en de positie van LHBTI'ers in het bijzonder. Daar doen we niet geheimzinnig over, maar dat laten we zien. Flevoland is op een bijzondere manier uit de schaduw gestapt."

Volgens Arja Kruis, directeur van het Bureau van Gelijke Behandeling Flevoland, is het belangrijk dat de Provincie Flevoland een Regenboogprovincie is. Anders dan bij andere discriminatiegronden, is bij LHBTI's vaak sprake van fysiek geweld. "Het blijft niet bij een paar woorden, hoewel die woorden natuurlijk ook heel kwetsend kunnen zijn, maar er komt ook vaak fysiek contact aan te pas."

Naast aandacht voor LHBTI's in het schrijven van beleid, organiseert de Provincie Flevoland ook activiteiten voor haar medewerkers. Deze week is Coming Out Week en worden in het provinciehuis allerlei verschillende activiteiten voor medewerkers georganiseerd. Vandaag is een Regenboogbank bij de ingang van het Provinciehuis onthuld door Leonie Vestering en Tjeerd van der Wal, algemeen directeur van de provinciale organisatie. Donderdag, Coming Out Day, wordt traditiegetrouw de regenboogvlag gehesen.

"De Dag is een hele Week geworden. Goed om te merken," vindt Verbeek. "Maar ook de rest van het jaar mogen collega's erop vertrouwen dat ze zichzelf kunnen zijn." De Coming Out Week is dan ook slechts een klein onderdeel van een veel breder actieplan. In 2019 staat bijvoorbeeld een diversiteitstraining voor medewerkers en managers op het programma.

* interview Omroep Flevoland september 2017

regenboogbankje