Uitgesproken Jongeren zoeken gehoor vanaf Statenzetels

Gepubliceerd op: 07 november 2019 14:11

Met versterkte kracht klinken de lichte stemmen van twee jonge scholieren door de zaal. "We willen graag dat volwassenen ons beter begrijpen." Tijdens het Provinciaal Jeugddebat afgelopen dinsdag 5 november is hun wens niet aan dovemansoren gericht. Vanuit de Staten van Flevoland krijgen zij klinkende toezeggingen als antwoord.

Provinciaal Jeugddebat Deelnemers 2019
De deelnemende jongeren aan het Provinciaal Jeugddebat gaan op de foto met de deelnemende statenleden Bryant Heng (ChristenUnie), Arief Khedoe (DENK), Hicham Ismaili Alaoui (GroenLinks) en Dania Al-Obaidi (PvdA).

Enthousiast laat de voorzitter van dienst een schallende bel rondzingen. De vergadering begint. Onder het oog van ruim vijftig leeftijdsgenoten zoekt een klein groepje jongeren in tweetallen zijn weg naar het spreekgestoelte. Zij zijn vandaag bijeengekomen voor het Provinciaal Jeugddebat, een evenement dat dit jaar voor de vijfentwintigste keer wordt georganiseerd door de Nationale Jeugdraad. Met het speciale debat wil de Jeugdraad jongeren stimuleren om hun talenten te leren kennen, hun eigen mening te vormen en vervolgens samen tot goede standpunten te komen.

Duidelijke boodschap

De dames achter de lessenaar hebben in ieder geval hun woordje klaar. Volwassenen en jongeren praten nog veel te vaak langs elkaar heen, vinden ze. "Ze horen ons wel, maar ze doen er vervolgens niets mee." Vanuit alle hoeken dringt hun boodschap duidelijk door. "Wij voelen ons niet serieus genomen." Toch verkondigen de sprekers geen eenzijdig geluid. "Misschien weten wij onze mening ook nog niet altijd goed te onderbouwen."

Provinciaal Jeugddebat 2019
Statenleden in discussie met jongeren van 12-18 jaar tijdens het Provinciaal Jeugddebat op 5 november 2019.

Talkshow

Bij Statenlid Hicham Ismaili Alaoui (GroenLinks) galmt de boodschap nog na. Hij staat op om vast een glaasje spraakwater te halen. Ook zijn collega's Dania al-Obaidi (PvdA), Bryant Heng (ChristenUnie) en Arief Khedoe (DENK) laten de redevoering van de scholieren rustig op zich inwerken. Ze luisteren graag naar deze jongeren, die hun stem vanmiddag zo helder laten gelden. Ondertussen vraagt hun stevige standpunt wel om een reactie. Zodra Hicham zijn glas heeft leeggedronken en de voorzitter de vergadering heeft heropend, grijpt hij dan ook naar de microfoon. "Hoe zouden volwassenen en jongeren elkaar beter kunnen bereiken?" Prompt volgt het antwoord. Samen met een brede fractie hebben de scholieren deze bespreking vanmorgen namelijk zorgvuldig voorbereid. De woordvoerders van zojuist mogen zelfs even achterover leunen. "Bedankt voor de beurt, voorzitter. We willen een talkshow starten," vertellen hun partijgenoten. "Over onderwerpen die zowel volwassenen als jongeren aanspreken. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de lerarenstaking."

Youtube en Instagram

Een prima scenario, vinden de Statenleden. Maar via welk medium willen zij zich dan presenteren? "Ik geef jullie graag een plekje op ons Youtube-kanaal," bied Dania aan. "Je kunt ook altijd contact opnemen met Omroep Flevoland," weet Hicham op zijn beurt. "Mocht dat niet lukken, dan wil mijn partij je daar met plezier bij helpen. Wie van jullie heeft trouwens Instagram?" In het publiek gaan bijna alle handen omhoog. Hicham kijkt tevreden. "Mooi. De provincie Flevoland ook. Ik zal vragen of we op Instagram eens wat meer aandacht kunnen besteden aan onderwerpen die voor jongeren belangrijk zijn." Een hartelijk applaus volgt.

Jongeren aan de slag tijdens het Provinciaal Jeugddebat
Fractie B in druk overleg over de beantwoording van de vragen van de statenleden tijdens het Provinciaal Jeugddebat.

Ware woorden

De agenda is nog niet afgewerkt. Voordat dit gelegenheidsparlement weer wordt ontbonden, vergaderen de leden eerst nog een uurtje verder. Over duurzaam vervoer bijvoorbeeld en de zorg, over biodiversiteit en de egeltjes in de tuin van ChristenUnie-politicus Heng. Steeds als de sprekers elkaar afwisselen, spitsen de Statenleden hun oren. Zij hebben tenslotte de macht om te doen wat hier gezegd is. Voor hen verdienen deze jongeren woorden die waargemaakt worden.

Tekst: Gerrit Jan Tempelman
Beeld: Karen van der Ploeg