Verkiezingen leden Eerste Kamer op 30 mei 2023

Gepubliceerd op: 29 mei 2023 21:05

Op dinsdag 30 mei 2023 staat er een vergadering van Provinciale Staten geagendeerd.
Dit betreft een speciale vergadering met 1 agendapunt: de verkiezingen van de leden van de Eerste Kamer.

Deze vergadering begint om 14.30 uur. De Voorzitter start dan met de uitleg van de procedure, zodat de Stateleden weten wat er van hen verwacht wordt. Zij gaan namelijk om 15.00 uur stemmen. Deze stemming vindt gelijktijdig in alle provincies plaats.

In de Statenzaal is alles ingericht voor deze stemmingen: er staan 2 stemhokjes, een tafel voor het stembureau en de stembus. Ook benoemd de Voorzitter een stembureau. Dit stembureau bestaat uit 3 leden van Provinciale Staten. De Voorzitter is zelf de voorzitter van het stembureau. Het stembureau telt de (gesloten) stemmen en bepaald of een stem waarbij getwijfeld wordt over de geldigheid, of deze stem al dan niet geldig is. Ook houden zij de telling van de stemming bij en zullen zij het Proces Verbaal met de verkiezingsuitslag invullen en ondertekenen.

De procedure in een notendop:
De griffier, ofwel Amanda Kost roept alle Statenleden naar voren. Zij brengen twee aan twee hun stem uit (1 per stemhokje). Nadat alle Statenleden gestemd hebben, zal de Voorzitter de gesloten stembiljetten tellen om vast te stellen of dit aantal stembiljetten overeenkomt met het aantal aanwezige Statenleden / volmachten (een Statenlid kan bij volmacht een stem uitbrengen voor een Statenlid dat niet aanwezig is). Indien het aantal stembiljetten gelijk is aan of minder dan het aantal aanwezige Statenleden (dit mag, een Statenlid mag zijn stembiljet bij zich houden en niet inleveren. Dit is toegestaan volgens de Kieswet en de Kiesraad), is de stemming geldig.

Als er meer stembiljetten zijn dan aanwezige Statenleden is de stemming ongeldig en moet er door iedereen opnieuw gestemd worden.

Vervolgens opent de Voorzitter de stembiljetten 1-voor-1 en leest de stem voor (welke lijst, welk lijstnummer, kandidaat nummer en de naam van de kandidaat). Een lid van het stembureau controleert elke stem. De andere twee leden turven mee.

Als het stembureau de verkiezingsuitslag heeft gecontroleerd en vastgesteld, deelt de Voorzitter de uitslag mee aan de vergadering.

Hierna wordt de vergadering gesloten en verricht het stembureau samen met de griffie de handelingen voor het overbrengen van de stembiljetten den het Proces Verbaal naar de Kiesraad in Den Haag. Op 1 juni, om 16.00 uur wordt in een openbare zitting de definitieve uitslag bekend gemaakt.

Deze vergadering is openbaar en kan worden bijgewoond. Ook zal de vergadering worden uitgezonden via de website van Provinciale Staten.