Waterstof inspireert echt wel

Gepubliceerd op: 12 september 2018 14:09

Maandagavond 10 september was de Statenacademie gewijd aan een bijeenkomst over waterstof. Met zo'n 70 bezoekers was het druk bezocht.

In deze bijzondere Statenacademie - de uitnodiging was breder verspreid onder meer aan partners van de Flevolandse Energieagenda - stond de zin en onzin van waterstof centraal. Prof. Dr. Ad van Wijk nam ons mee langs ontwikkelingen in de wereld (Olympische Spelen in Japan draaien in 2020 op waterstof geproduceerd in Australië! Of Duitsland dat nu grootschalig waterstoftankstations gaat uitrollen). Maar ook nam hij ons mee terug in de geschiedenis. Waterstof is namelijk niet nieuw; het oude stadsgas was ook al merendeels waterstof! Ook blijkt dat waterstof veel veiliger is dan bijvoorbeeld een benzineauto bij een ongeluk.

Water naast wind
Naast ongeloof was er ook opluchting; waterstof kan werkelijk een grote rol hebben in de energietransitie. Het is behalve als opslagmedium ook uitermate interessant om vervoer emissieloos te maken, maar ook als vervanger van aardgas in huizen. Technisch lijkt er van alles mogelijk, maar nu moeten we het gaan organiseren. En dat gaat niet individueel. De overheid kan hierin een grote rol spelen. Als provincie willen we nu in elk geval beginnen met het in beeld brengen van de vragen, ideeën en obstakels die er al leven in de provincie. Flevoland lijkt met onze hoeveelheid wind een goede uitgangspositie te hebben om met waterstof aan de slag te gaan.

Vanuit de opgave Duurzame Energie gaan we ermee aan de slag, wil je meer weten, kun je mailen met Lize Beekman.

Bekijk hier de Presentatie Waterstof Waarom en Waarvoor

Statenacdemie Geothe